GodEl:s win-win-win – en udda affärsmodell med all vinst till välgörenhet

GodEl är Sveriges nionde största elbolag, men där tar jämförelserna slut med andra elbolag. För GodEl har, sedan starten 2005, haft som mål att göra världen till en lite bättre plats, genom att dela ut all vinst till välgörenhet och ge de mest utsatta en framtid. Tala om unik affärsmodell! Dessutom säljer GodEl el märkt Sveriges strängaste miljömärkning Bra Miljöval och det till ett av de lägsta priserna på marknaden. Här finns en gottepåse av USP:ar.

Genom att vara kund hos GodEl gör man skillnad utan att ens behöva flytta sig från sin sköna soffa. Hittills har GodEl genererat 65 miljoner kronor till sina partnerorganisationer Läkare Utan Gränser, Rädda Barnen, Barncancerfonden, Stockholms Stadsmission, Hand in Hand, Naturskyddsföreningen och SOS Barnbyar. Tillsammans med sitt systerbolag GodFond är man uppe i totalt 99 miljoner till välgörenhet.

Hållbarhet utgör GodEl:s DNA och går som en röd tråd genom hela organisationen. Klimatavtrycket mäts noggrant, mat som serveras är vego och ledningen arbetar aktivt för mångfald och jämställdhet. Företaget har kontinuerligt toppat hållbarhetsrankingar och är en av de mest jämställda aktörerna i energibranschen. Det är en varm arbetsplats med nära till skratt – de 40 anställda på kontoret i Sundbyberg har alla sin egen Legofigur som vd-Maria har skapat. (För att inte tala om Marias hembakta kakor och tårtor, egenodlade tomater, julkalendrar och äggjakt.) &Frankly-resultaten säger sitt, medarbetarna trivs långt över snittet och uppskattar den varma kulturen, även under elkrisen 2022/23.

Marie Grabe, Head of Marketing and Communication på GodEl, betonar att det bästa med att arbeta på företaget, utöver företagets unika affärsmodell och allt vad det innebär, är att få vara en del av ett engagerat team med många olika specialistkompetenser. Marie är civilekonom med 20 års erfarenhet från varumärke och kommunikation i kommersiella verksamheter såsom Svenska Spel och Telge Energi, men har även varit på Rädda Barnen. GodEl har ambitiösa framtidsplaner och ett välorganiserat marknads- och kommunikationsteam som ska funka som en vass inhousebyrå. Teamet består av erfarna yrkespersoner med olika kompetenser, bland annat av PR- och Partner Manager, Art Director, Copywriter, Social Media Manager och Growth Marketing Manager.

Just nu letar vi på WorkStudio efter en Digital Growth Manager till GodEl, som ska spela en nyckelroll i detta team. Rollen innebär att arbeta proaktivt med att optimera kommunikationen i flera kanaler och maximera företagets närvaro online. Den ideala kandidaten kommer att vara en optimeringsstjärna som kan säkerställa att GodEl arbetar smart genom hela kundresan och på digitala plattformar som Google och Meta.

WorkStudio har hjälpt er med rekryteringar tidigare. Hur upplever du att det har fungerat?

Vi har haft ett kanonfint samarbete i samtliga fyra rekryteringar till GodEl. Så lättjobbat och professionellt och jag får det stöd jag behöver, en rak och tydlig dialog genom hela rekryteringen. Jag rekommenderar WorkStudio både till uppdragsgivare och även till jobbsökande!”, hälsar Marie.

Om du är intresserad av att lära dig mer om GodEl och deras arbete, besök deras webbplats. Om du är en ambitiös och erfaren Digital Growth Manager, som vill vara en del av GodEls framgångssaga, kan du läsa mer om tjänsten här. Om du är elkund – missa inte chansen att bidra till en bättre värld med miljömärkt el och samtidigt förmodligen få ned din elräkning på köpet. Win-win-win som man också kan säga.

Se alla nyheter