COPYWRITER – REAKTION

Vi söker

Om vi säger ”creativity is data having fun” förstår du vad vi menar då? Går du igång på det? Då ska du söka jobbet som Reaktions nya copywriter. Du blir en nyckelspelare i deras mission att driva empatiska kundresor och skapa relevant och träffsäker kommunikation i såväl digitala som analoga kanaler.

Arbetsbeskrivning

Reaktion är idag en av Sveriges ledande byråer inom datadriven kommunikation. Som copy hos oss kommer du att få ett stort ansvar i den kreativa processen och producera kampanjer och koncept som driver mätbara resultat. Ena stunden kommer du att arbeta aktivt med utvecklingen av kommunikationskoncept och varumärkesstärkande idéer i nära samarbete med andra kreatörer på byrån. För att i nästa stund producera personaliserad copy i olika kanaler. Dina arbetsuppgifter kommer bestå av både strategiskt konceptarbete och operativt skrivande.


Dina huvudsakliga ansvarsområden:

  • Skapa insiktsdriven, målgruppsfokuserad kommunikation med fokus på digitala kanaler.
  • Skapa kommunikationskoncept och bärande idéer.
  • Skriva nyhetsbrev och inlägg för sociala medier.
  • Skriva copy i lojalitetsdrivande projekt som kundlivscyklar och välkomstprocesser.
  • Optimera copy i webbmijö, insiktsdriven utifrån Google Analytics.
  • Omvandla strategiska underlag från kund till taktisk kommunikation.
  • Utifrån genomförda analyser ”skruva till” kampanjer och optimera insatserna.
  • Skriva pressreleaser.
  • Säkerställa tone of voice för kundernas uppdrag.
  • Vara delaktig i pitcharbete.
  • Korrekturläsning.

Din profil

Du har troligen arbetat som copywriter på byrå i tre-fem år, med fokus på digitala kanaler. Du har en examen i copywriting, kreativt skrivande eller liknande, Du älskar att både skapa och sälja in starka idéer, och med samma engagemang kan du producera texter oavsett kanal. Du är resultatdriven och vill se värdet av din kommunikation, och du får gärna ha erfarenhet av datadriven kommunikation som Marketing Automation och UX-writing. Det är bra om du har grundläggande kunskaper i Google Analytics, och du ser AI som en självklar och spännande utveckling för din egen yrkesroll. Vi ser gärna att du har goda kunskaper inom Officepaketet samt Pitch eller Keynote. Det är meriterande om du har erfarenhet från Marketing Automation plattformar.

Som person är du självgående och gillar att ta egna initiativ. Du har starkt driv och är ständigt nyfiken på ditt jobb, din omvärld och kommunikation. Du behöver vara strukturerad samtidigt som du är väldigt flexibel. Att tänka kanaloberoende är självklart för dig och du gillar att kastas in i både spännande och utmanande möten och projekt. Du tycker om att inspirera andra och är en skicklig presentatör. Du är kreativ, affärsdriven, noggrann och nyfiken på omvärlden.

Om företaget

I över 20 år har Reaktion skapat extremt goda resultat i kampanjer för Renault, Barncancerfonden, Soltech, Svensk Fastighetsförmedling, Anticimex, Bluestep, Lloyds Apotek med flera. Reaktions affärsidé är att med datainsikter skapa kommunikation som engagerar och konverterar. Data ger byråns strateger nödvändig insikt och kunskap som våra kreatörer sedan har som underlag för att skapa målgruppsanpassade budskap. Det ger kommunikation som är både pricksäker, kostnadseffektiv, skapar förändrade och önskade beteenden som är mätbara. Detta har gjort att Reaktion idag är ledande inom datadriven kommunikation i Sverige, med en total omsättning på över 100 miljoner. På Reaktion har vi en varm och öppen kultur och vi värdesätter våra medarbetare högt.

Övrig information

Låter det intressant? Vänligen ansök idag med ditt CV och personligt brev. Urvals- och intervjuprocess sker löpande. Reaktion använder sig i denna process av WorkStudio.

WorkStudio arbetar med kompetensbaserad metodik i sina rekryteringar och hanterar alla kvalificerade ansökningar utan hänsyn till kön, ålder och bakgrund.

Anställningsform
Tillsvidareanställning
Omfattning
Heltid
Placering
Stockholm