Lena Bergqvist, Chef för Inhousebyrån på Svenska Postkodlotteriet
I den miljövänliga Waterfront Building, som ligger precis intill Stockholms centralstation, har Svenska Postkodlotteriet sitt hem. Det är ett av Sveriges främsta lotterier och har sedan sin start bidragit med över 13 miljarder kronor till ideella organisationer tack vare de lojala lottköparna. Postkodlotteriet står även bakom flera populära TV-program, såsom Postkodmiljonären och Drömpyramiden.
Idag är de över 200 anställda och har en kreativ inhousebyrå på 13 personer som producerar kommunikation för alla mediekanaler. Inhousebyrån drivs av Lena Bergqvist, en erfaren ledare med tidigare erfarenhet av chefsroller både inom reklam- och inhousebyråer. Hennes ledarskapsfilosofi kretsar kring att vägleda, coacha och inspirera individer, alltid med företagets bästa i fokus. Teamet under hennes ledning inkluderar Art Directors, Digital Designers, Copywriters, Grafiska Designers, Produktionsledare och andra nyckelroller.
Inhousebyråns uppdrag är att fungera som kreativa förvaltare, att vårda och utveckla varumärket samtidigt som de skapar marknadskommunikation som bidrar till att uppfylla Svenska Postkodlotteriets mål och vision. Byrån har en kontinuerlig ambition att utveckla Postkodlotteriets kommunikation, med ett årligt mål att ha en miljard att dela ut till sina förmånstagare. Lena berättar även att inhousebyrån planerar att utvidga sitt samarbete med Postkodlotteriets andra internationella partners och ytterligare öka sitt fokus online. För närvarande är Postkodlotteriet verksamt i länder som Holland, Sverige, Tyskland, England och Norge.
Du har haft erfarenhet av att samarbeta med WorkStudio, både som kandidat när du själv genomgick rekryteringsprocessen för Postkodlotteriet och som kund när vi har hjälpt dig med rekryteringar till din avdelning. Hur skulle du beskriva samarbetet med WorkStudio?
Jag fick ett mycket positivt intryck av WorkStudio när jag själv var kandidat. De erbjöd tydlig information om rekryteringsprocessen och gav konstruktiv feedback. Det gav mig förtroende för att använda WorkStudio när jag sedan skulle rekrytera själv. De har en stark branschkompetens och jag fick snabbt framstående kandidater som förslag, säger Lena.