Nora Henriksson om hållbart ledarskap
Monks arbetar med några av världens mest innovativa företag och hjälper dem att optimera sin marknadsföring, genom datadrivna lösningar och kreativt innehåll. Med sina 26 anställda på Nordenkontoret har byrån en tydlig ambition: att kombinera global innovation med lokal expertis och förståelse för kulturell kontext. Nora Henriksson, Managing Director för Monks Norden, leder etableringen på marknaden, med ett tydlig fokus på hållbart ledarskap.
För Nora är hållbart ledarskap en fråga om att bygga relationer och skapa utrymme för en flexibel och ständig föränderlig affärsmodell.
– Jag tror på ett ledarskap där relationsbyggande får ta tid och plats och där öppenhet och flexibilitet inför förändring är avgörande. Att få alla med på tåget när strategier kontinuerligt uppdateras är superviktigt.
Att balansera tillväxtkrav med en hållbar arbetsmiljö är en annan av hennes prioriteringar. Personalen är byråns största tillgång. Att ta hand om dem och skapa en bra arbetsmiljö är affärsmässigt nödvändig.
– När vi jobbar som ett team känner kunderna av det, vilket i sin tur stärker affären, förklarar Nora.
Hennes ledarskap styrs av värderingar som transparens och psykologisk säkerhet. Hon understryker vikten av att skapa ett arbetsklimat där alla känner sig trygga med att uttrycka sina idéer och tankar.
– Psykologisk säkerhet är viktig, särskilt i en kreativ bransch. Man ska aldrig behöva känna sig osäker på att lyfta något i gruppen. Transparens framför perfektion – jag delar gärna mina mål och visioner, även när det fortfarande är lite work in progress, säger Nora.
Monks globala vision om innovation är också djupt integrerad i hennes ledarskap. Med en tydlig satsning på utbildning och implementering av AI i olika roller, vill Nora både stötta och inspirera sitt team på individnivå. Hon ser det också som viktigt att själv hålla sig uppdaterad och utveckla sin egen kompetens.
– Det är viktigt att satsa på sig själv som ledare för att kunna möta kraven från både kunder och medarbetare. Även om det ibland kan kännas lite obekvämt att prioritera, säger hon.
När det kommer till tillväxt betonar Nora att flexibilitet och trygghet går hand i hand. Att skapa trygghet i samarbete med kunder är helt nödvändiga.
– Vi måste navigera tillsammans, som partners snarare än som kund och beställare.
Den ambitiösa visionen om att förändra marknadsföringsbranschen kräver flexibilitet och tålamod, men Nora ser Monks som väl rustade för att möta dessa utmaningar.
I tider av både med- och motgångar betonar Nora vikten av att lyssna, både på individen och gruppen som helhet. Hon ser empatiskt ledarskap som en nyckel till framgång, särskilt i dagens osäkra värld.
– Att få teamet att känna sig delaktiga och ha ägandeskap i processerna är viktigt för mig, säger hon.
Nora menar också att ledare måste vara villiga att kavla upp ärmarna och arbeta hårt för sitt team.
– Jag tror att man som ledare sprider energi genom att själv ”put in the work”. Få teamet att känna att man jobbar hårt för dem.
För att säkerställa att hennes Monks hänger med i den snabba utvecklingen har byrån på global nivå implementerat olika utbildningsplaner, anpassade efter roll och ansvar. Varje vecka hålls utbildningssessioner för kreatörer, projektledare och tech-specialister.
– Det är viktigt att alla känner att de utvecklas i takt med branschen, säger Nora.
När hon blickar framåt ser hon vikten av att bygga en kultur där medarbetare med olika bakgrunder och kompetenser kompletterar varandra. Det handlar om gruppdynamik och att behålla känslan av ägandeskap när vi växer. Hon ser också samarbetet med WorkStudio som avgörande för att ha skapat ett så starkt och hållbart team.
– WorkStudio har hjälpt oss att hitta kandidater med olika bakgrunder och kompetens, och det är jag övertygad om har bidragit till att medarbetarna stannar och trivs, säger Nora.
Med ett starkt fokus på både hållbart ledarskap och fortsatt tillväxt är Nora och hennes team på Monks väl positionerade för att möta framtidens utmaningar!
Läs även intervjun med Nora i Resumé: Kraven på AI-kampanjer underskattas: ”Ska vara banbrytande”