Rekryterarnas tipslista för byråchefer: Så behåller ni era talanger

Resumé har i flera artiklar skrivit om hur varumärken och annonsörer lockar över strateger, kreatörer och mediespecialister direkt från byråerna för att bygga upp egna inhouseavdelningar…

I en artikel som Resumé publicerade i september i år vittnar flera kreatörer och talanger om varför de lämnat byråerna bakom sig…

Emily de Piro, Rekryteringskonsult och Partner på WorkStudio, berättar att inhousetrenden bland kreatörer har pågått de senaste tio åren.

– Desto fler talanger som hamnar på kundsidan desto enklare är det att attrahera nya, säger hon.

Hon har märkt av tre trender som kreatörer efterfrågar när de söker jobb:

– Företagets kultur och värderingar är något som blir allt viktigare.
– Flexibiliteten i ett distansarbete är högt upp på listan när kandidater söker nya jobb.
– Att det finns en mångfald på arbetsplatsen.

Just flexibilitet är något som även Emily de Piro påpekar.

– Majoriteten av alla kandidater vi träffar har frågor gällande distansarbete. Efter pandemin är denna fråga jätteviktig för alla arbetsgivare att ha en tydlig agenda för. Vi har lärt oss att arbeta på distans och insett fördelarna med det, säger hon.

Även tryggheten i anställning är något som pandemin kan ha fört med sig.

– Vi kunde se en osäkerhet hos våra kandidater att byta jobb mitt under pandemin. Då var en provanställning något som diskuterades varmt i löneförhandlingar. Undersökningar som nyligen tagits fram visar på att 2022 kommer ha högre personalomsättning på svenska arbetsplatser än tidigare. Det vill säga att det är många vi träffar som önskar något nytt post-corona. Ut med det gamla och in med något nytt!

Har du några konkreta tips till byråer som vill attrahera och behålla talanger?

– En del handlar så klart om att talanger idag likväl kan välja en inhousebyrå som en extern byrå. Idag är nivån på kreativitet och kompetens densamma. Argumenten för att gå ”inhouse” är ofta att villkoren är bättre på grund av bland annat kollektivavtal. Det kan handla om arbetstid, semester, pension etc. Att få en djupare förståelse för ett varumärke är också en viktig parameter för när talanger väljer att gå inhouse istället för externt. Mitt tips har alltid varit att inte se inhousebyråerna som konkurrenter utan att lära sig av varandra och bli bättre på att samarbeta, säger Emily de Piro.

Behöver jobba med inkludering och mångfald.

En annan sak som hon märkt av är att kandidater ser jämställdhet och mångfald som en allt viktigare fråga. Att ledningen är jämställd, att byrån är inkluderande och att det finns dynamik i teamet man jobbar i.

– Byråerna behöver arbeta mer aktivt i frågan och även bli en arbetsgivare som är duktig på att inkludera alla, oavsett ålder, kön, etnicitet et cetera. De byråer som kan påvisa en mångfald och vara inkluderande kommer att vinna många av våra talanger där ute, säger hon.

Tillsammans med Resumé, Bohmans Nätverk, Hammer & Hanborg och Lennox PR ger vi konkreta tips på hur byråer kan attrahera och behålla sina bästa medarbetare.

Läs hela artikeln här.

Se alla nyheter