Rekryteringsproffsen: Så attraherar du – och behåller – talang

I en intervju med Dagens Media ger Mia Ljunggren, Partner på WorkStudio goda råd för dig som arbetsgivare när det gäller att attrahera och behålla personal.

Vi har under en lång tid haft en ”kandidaternas marknad”, men som nu börjar skiftas till ”arbetsgivarens marknad”. Mia Ljunggren förklarar att skiftningen är ett resultat av världsläget med en marknad som pressas av lägre tillväxt och osäkerhet gällande inflation etc. Hur lång denna period blir är omöjligt att bedöma. Men än så länge har inte vi på WorkStudio känt av en lägre tillväxt, men vår erfarenhet är att bolagen växlar om och istället tar in fler konsulter (interimslösningar) än fastanställer.

Kan man som arbetsgivare idag begära att alla ska vara på kontoret hela tiden?
Pandemin förändrade inställningen till distansarbete och det kan vara svårt idag att kräva fem dagar i veckan på kontoret, menar Mia Ljunggren. Många har sedan corona vant sig att ha mer flexibilitet. Vi har sett på de rekryteringar vi har där arbetsgivare kräver 100% på kontoret, att det blir avsevärt svårare att hitta intresserade kandidater. Samtidigt förstår jag företagen, i längden tror jag inte på att personal får 100% flexibilitet. Tror framgången ligger i att ha en medelväg, en tydlig kommunikation kring vad som gäller, bestämda dagar då alla är på kontoret och vissa dagar när man får jobba hemma, om arbetsuppgifterna klarar det.

Finns det ett speciellt område där du kan se att arbetsgivare skriker efter arbetskraft?
Digitaliseringen har resulterat i en situation där utbudet av kandidater inte lyckas möta upp mot den efterfrågan som finns av kvalificerade specialister. Det är fortsatt en stor efterfrågan på digitala tjänster och analys. Dvs datanalytiker, marketingautomation-specialister, digitala marknadsförare, olika roller inom performance marketing, CRM och lojalitetsspecialister. Det finns tyvärr inte tillräckligt många kandidater på marknaden i dag med rätt bakgrund och utbildning. Det krävs att fler utbildar sig inom området. Idag är det oerhört svårt att hitta utvecklare och när man väl har dom på plats ska man lyckas få dom att stanna i bolaget. Företagen behöver satsa mer på att motivera sina talanger till att vilja stanna via bland annat en bra onboarding, bra villkor, möjligheten att arbeta med intressanta uppdrag samt skapa en företagskultur som attraherar arbetstagarna. Det blir viktigare och viktigare att jobba aktivt med employer brandning, för att attrahera och behålla sin personal. Det krävs kontinuerlig kommunikation för att bygga en relation mellan ditt varumärke och dina anställda samt attrahera dina framtida arbetstagare.

Två stora trender vi Rekryterare ser bland de sökande är:

  • Flexibiliteten gällande distansarbete är högt upp på listan när kandidater söker nya jobb. Majoriteten av alla kandidater vi träffar har frågor gällande distansarbete. Efter pandemin är denna fråga viktig för alla arbetsgivare att ha en tydlig agenda för vad som är rimligt utifrån ett företags- och personalperspektiv.
  • Företagets kultur och värderingar är något som blir allt viktigare. Att det tex finns en mångfald och jämställdhet på arbetsplatsen samt att alla blir inkluderade efterfrågas mer och mer. Viktigt att bolag som vill attrahera talanger aktivt jobbar med Employer Branding.

Läs hela artikeln här.

Se alla nyheter