Specialisttitlarna spåddes ta över marknadsavdelningen – här har vi facit
Den 11 september publicerade Resumé en artikel om de nya förutsättningarna på en marknadsavdelning som i sin tur skulle kräva nya kompetenser för framtiden. Redan för fem år sedan såg man AI:s framfart och hur stor faktor ny teknik skulle ha på rollerna och framtida kompetenser.
Jessica Grip, Partner på WorkStudio var en av rekryteringsexperterna som blev intervjuade i artikeln kring hennes bild av efterfrågan på nya tjänster och roller.
– När AI förändrar traditionella arbetssätt blir mångfald ännu viktigare, säger Jessica på WorkStudio.
Vi ser hela tiden behovet av nya specialistroller hos våra kunder som arbetar med marknad och kommunikation, men oavsett tjänst kommer mångfald vara en viktig och livsavgörande aspekt för ett varumärke/företags överlevnad. När vi diskuterar framtida roller landar vi ofta i behovet av fler perspektiv. Nu när AI förändrar traditionella arbetssätt och integreras i både marknadsföringen och strategierna bakom måste organisationer förstå hur man skapar rättvisa algoritmer – då blir mångfald oumbärligt.
När vi hjälper företag att identifiera och tillsätta specialistroller inom marknad och kommunikation, ser vi till att lyfta fram betydelsen av mångfald. Genom att garantera att teamen består av olika bakgrunder och perspektiv, blir organisationer bättre rustade att hantera framtida utmaningar. Mångfald skapar inte bara innovation, utan säkerställer att framtida strategier, särskilt i takt med att AI integreras, också är hållbara.