Vilka kompetenser är hetast på marknaden just nu?
Den 16 december publicerade Resumé en artikel om vilka kompetenser som är hetast på marknaden just nu. Mia Ljunggren, Partner på WorkStudio, var en av experterna som intervjuades i artikeln.
Efter år av ekonomisk osäkerhet syns nu en positiv rörelse på talangmarknaden. Rekryteringsföretaget WorkStudio ser tydliga signaler på en ljusare framtid, särskilt inom digital marknadsföring. Vi vet att många marknadschefer planerar att öka sina marknadsbudgetar för 2025, vilket i sin tur kräver nya kompetenser för att möta årets affärsmål, meddelar Mia. WorkStudio kan också rapportera att hela 80 procent av deras konsulter fått förlängda uppdrag fram till mitten av 2025, ett tydligt tecken på att marknaden börjar ljusna.
Hos oss på WorkStudio är efterfrågan starkast inom digital marknadsföring. Vi ser bland annat att roller som kan stötta automatisering och optimering av digitala processer efterfrågas. Content-roller är alltid efterfrågade, men det finns också ett stort behov av specialister inom Performance, SEO samt mätning och analys.
Rollen som CCO (Chief Commercial Officer), som förenar marknadsföring och försäljning, fortsätter också att vinna mark som en nyckelroll för företag. Den skapar bättre förutsättningar att balansera varumärkesbyggande insatser med intäktsgenerering.
Den ökade rörelsen på arbetsmarknaden driver flera faktorer: företag som omstrukturerar sina team, satsningar på digitalisering och automation samt ett större fokus på datadriven analys och mätbarhet. Samtidigt märks att efterfrågan på konsulter blir allt starkare, då de erbjuder flexibilitet och möjlighet att snabbt kunna förändra affärsbehovet.
Vill du veta mer om talangmarknadens utveckling, vilka kompetenser som efterfrågas mest och hur företag förbereder sig för framtiden?
Läs hela artikeln och få djupare insikter från branschledande experter här.