Vill du överleva som byrå?
I över 20 år har inhousebyråerna vuxit sig starka i Sverige. Under två decennier har vi haft möjligheten att arbeta med ett hundratal inhouse- och externa byråer och på nära håll följa inhousebyråernas resa, från rena produktionsenheter utan kreativ höjd till att själva ta ansvar för kreativa uppdrag och anställa Art Directors och Copywriters.
Idag har många inhousebyråer hittat en balans mellan produktion och kreation och förstått att viss kreativitet bör hanteras internt, framför allt på taktisk nivå, medan extern hjälp behövs för större koncept. Samtidigt är det svårt att upprätthålla samma kreativa nivå över tid inhouse, något som ofta handlar mer om förutsättningar än om kompetens.
På de större företagen är inhousebyrån idag en självklar och strategisk del av marknadsavdelningen. De sitter nära affären, känner bolagets hjärta, vet vart företaget är på väg, vad som ska prioriteras och vilka mål som gäller. Det är en kunskap och ett perspektiv som externa byråer sällan får tillgång till, men som de skulle vinna enormt mycket på att komma närmare.
”Jag möter många inhousebyråer som fortfarande inte arbetar nära den externa byrån, säger Emily de Piro, Partner på WorkStudio. Något som borde gynna båda parter och faktiskt mest reklambyrån. Varför är det då så svårt att se fördelarna? Vems ansvar är det egentligen att skapa synergier och tydliga spelregler? Jag menar att det ligger hos den externa byrån. Redan vid pitchstadiet bör samarbetet med kundens inhousebyrå beskrivas och gemensamma KPI:er läggas som grund för en relation som inte skaver utan ger båda parter verklig utväxling. Ett nära och strukturerat samarbete stärker kreativitet, insikter och resultat och gör byrån oumbärlig.”
Varför samarbetet ofta brister:
- Otydliga roller och ansvar gör det svårt att veta vem som ska göra vad.
- Otydliga beställarprocesser mellan marknad, inhouse och externa byråer.
- Interna och externa byråer bedöms ofta efter olika KPI:er och har olika mandat, vilket skapar frustration och dubbelarbete.
Resultatet blir att båda parter ofta arbetar i silo istället för att komplettera varandra. Kreativitet och effektivitet påverkas negativt, trots att inhouse ofta efterfrågar kunskapsutbyte och samarbete med externa byråer, särskilt kring kreativ höjd och strategiska insikter.
Men byråerna underskattar ofta vilken kraft inhouse sitter på. De har all affärskunskap, all intern data och den dagliga känslan för varumärkets utveckling. För den externa byrån borde det vara guld värt, en chans att skapa reklam som inte bara glänser på ytan, utan som bygger varumärket långsiktigt.
Externa byråer kan ta täten genom att:
- Sitta hos kunden (inhousebyrån) några dagar i veckan.
- Dela och ta del av insikter, kombinera data och intern erfarenhet med byråns idéarbete.
- Skapa gemensamma KPI:er för att minska konfliktytor och definiera framgång tillsammans.
När detta görs på rätt sätt blir samarbetet inte bara smidigare. Det skapar verklig kreativ och strategisk nytta, höjer kvaliteten på arbetet och stärker byråns position hos kunden.
Från rivalitet till partnerskap:
Framtidens starkaste byråer är inte de som konkurrerar ut inhousebyråerna utan de som integrerar sig med dem. Inhouse är familjen, den externa byrån är grannen som kan bli utbytbar om relationen skaver.
Genom att förstå, respektera och samarbeta med de interna teamen kan externa byråer skapa djupare insikter, starkare idéer och kundrelationer som ingen vill bryta. Det handlar inte om att ta plats, utan om att dela den.
Det är dags att göra inhouse till din bästa partner.
Men för att lyckas krävs mod. Modet att sudda ut gränsen mellan inhouse och extern byrå och i stället bygga ett gemensamt team. Det är precis det vi brinner för på WorkStudio. Vi hjälper marknadsorganisationer att utvecklas med rätt kompetenser, smarta strukturer och fungerande partnerskap. Hör av dig för mer information!