Framtidens möjligheter med innovation och AI
Sten Andersen, Chief of Innovation & Future Affairs på ATG, är ansvarig för ”ATGs framtida konkurrenskraft”. Han har bland annat skapat ATG Innovation Hub, där man till exempel utforskar nya teknologier som AI, blockchain, esports och automation. Vidare har han etablerat ett ”Future Team som fokuserar på framtidsfrågorna samt ett ”AI Center of Excellence” med ansvar för samordning av AI-utvecklingen. Sten är ansvarig för företagets AI-transformation och att driva bolagets AI-resa.
Ny teknik ger nya möjligheter – och så småningom krav – till nya digitala upplevelser, interaktion och kommunikation. I sin roll utvecklar Sten olika framtidsscenarier samt vad ATG bör göra för att vara framgångsrika och bättre förberedda än konkurrenterna; ”ATG Future Digital Experience”, som har som mål att utveckla och integrera framtidens digitala lösningar i ATG:s verksamhet. Detta förväntas öppna nya möjligheter och medverka till att nå företagets mål om att ha ”Världens Bästa Spelupplevelse” och därmed ytterligare differentiera redan starka varumärken i framför allt digitala men också fysiska landskap. Han betonar att AI inte bara handlar om nya verktyg, utan om ett nytt sätt att arbeta som kommer att förändra hur organisationer interagerar med kunder och driver affärer.
Här delar han sina insikter om hur AI kommer att påverka företag, marknadsföring och ledarskap i framtiden.
Hur stor förändring innebär AI?
AI handlar inte bara om nya verktyg – det medför nya sätt att arbeta och interagera. Utveckling och innovation beskrivs ofta som en ”S-kurva”, dvs det börjar med en hype, följt av en period av en reaktion där många ger upp ny innovation. Efter det kommer den sunda tillväxtfasen, där de företag som anammar tekniken tidigt (som i detta fall är AI) kommer att växa och stärkas över tid, resulterande i överlägsen konkurrenskraft.
Vilka konsekvenser kommer AI ha för onlinebusiness och marknadsföring?
Språkmodeller som Perplexity, ChatGPT och Google Gemini förändrar redan hur vi interagerar med internet. De är smidigare att använda än traditionella sökmotorer och bygger på intentioner snarare än instruktioner. Framtiden kan innebära att vi får personliga sökassistenter som gör att organisationer inte längre har direktkontakt med kunden på samma sätt. Det innebär stora förändringar för marknadsföringen; inte minst kommer grundförutsättningarna för sökordsmarknadsföring att ändras. En annan konsekvens blir rimligen att företag måste satsa ännu mer på att bygga starka varumärken med tydliga skillnader i upplevelser och känslor.
Om jag exempelvis vill ha ett par nya skidor, men är osäker på vilken typ av skidor som är bäst för mig, startar sessionen där. De alternativ jag sedan får presenterade för mig, baseras på vad språkmodellen kunnat ”förstå” om en produkt och mitt och dess varumärke i stället för vilka sökord som träffats.
För marknadsförare blir det då ännu viktigare att bygga starka varumärken med tydliga skillnader i både upplevelse, känsla och produkt och inte bara förlita sig på sökordsoptimering, retargeting och growth-tekniker. AI innebär också helt nya möjligheter för innehållsproduktion och personalisering, vilka kommer att vara viktiga instrument för att vara relevant för kunderna framåt.
Vad mer kommer att påverkas av AI?
AI kommer att revolutionera allt som hanterar mycket data. Ett exempel är sjukvården, där AI redan hjälper läkare att ställa diagnoser snabbare och mer effektivt. Vi ser också att administrativa uppgifter kan automatiseras, vilket i sin tur leder till effektiviseringar. Ett enkelt exempel på det är Skaraborgs Läns Sjukhus som genom en så enkel sak som transkribering av patientsamtalen med hjälp av AI effektiviserade så att de fick tid till 40 000 fler patientbesök på ett upptagningsområde om 260 000 personer. Vi kommer också att kunna använda all data till att prognostisera och optimera allt möjligt på ett väldigt mycket bättre sätt (förhoppningsvis med klimatet som en av flera stora vinnare).
Samtidigt kommer vårt digitala liv att förändras. Vi kommer sannolikt att börja vår internetsession genom att prata med AI-system, vilket gör att sökmotorer, webbplatser och interaktion med tiden avsevärt förändras.
Vad kommer inte att påverkas av AI?
Trots alla teknologiska framsteg kommer vi fortfarande vara människor. Vi kommer fortfarande att känna oss glada, ledsna, hungriga och arga. Behovet av fysisk närvaro och mänsklig kontakt kommer inte att minska, kanske till och med att öka. Före digitaliseringen var undersköterska Sveriges vanligaste yrke. Det är det även efter digitaliseringen. Det säger mycket, och manar till balans i hur man pratar om framtiden.
Hur ser du framtidens marknadsavdelningar och ledarskapet ut i en AI-driven värld?
AI gör att förändringstakten ökar mycket snabbare, varför förändring blir normaltillståndet. Det ställer krav på ledarskapet. Förmågan att leda förändring kommer att bli allt viktigare och ledningsgrupper måste ha AI-kompetens representerad.
Marknadsavdelningar påverkas mycket av AI-utvecklingen och som ledare behöver man fundera över om det sätt man marknadsför sig idag, kommer att vara relevant imorgon eller ens möjligt? Som f d CMO och byrå-VD ser jag också att det är läge att ta ett ännu djupare tag på differentierings- och varumärkesarbete. Jobbar vi på ett integrerat sätt i bolaget? Får vi fram skillnaderna till våra målgrupper? Når vi dem även emotionellt? Hur kan vi skapa en varumärkesupplevelse som både har en tydlig röd tråd i det vi står för, men som samtidigt tillåter en hög grad av verklig personalisering utifrån kundens perspektiv?
Hur tar man nästa steg i AI-transformationen?
För att lyckas med AI-transformationen måste företaget ha stöd från ledning och styrelsen. Det handlar om att förstå varför AI är viktigt och att det inte bara är en trend. Medarbetarna måste också vara involverade och driva förändringar. Börja med att rekrytera den kunskap ni behöver och investera i utbildning för hela organisationen. Förändringsresan måste hänga ihop med företagets övergripande strategi och det gäller att våga testa och experimentera.
Ditt bästa råd för att lyckas med AI?
- För företag: Ta beslut att påbörja AI-resan, kommunicera det tydligt, engagera medarbetarna och gör det tydligt ”what’s in it for them” och börja genomföra förändringar.
- För individer: Prova, prova och åter prova! Det är så man lär sig. Detta gäller såklart både för dig som medarbetare och för företagen i stort.
Läs även intervjun med Nora Henriksson, Managing Director för Monks Norden om hållbart ledarskap.