Så jobbar Sveriges fyra största reklambyråer med mångfald.
I juni publicerade Resumé en artikel om hur Sveriges största reklambyråer arbetar med mångfald inom sina organisationer. De intervjuade beskriver en enhetlig bild av branschen: förändringen sker fortsatt långsamt och byråernas mångfaldsfokus är i stor utsträckning begränsat till könsfördelning.
Mångfald innebär så mycket mer än könsfördelning. Vi på WorkStudio vill vara med och bidra med både kunskap och inspiration kring mångfald och inkludering, genom bland annat vårt nätverk Diversify or Die. Läs mer om nätverket här.
En av de som intervjuats i artikeln är Jessica Morales, COO på Åkestam Holst och en tidigare medlem i vårt nätverk Diversify or Die. Hon säger:
Vi bör bredda perspektivet kring var kreativ talang kan komma från. Det finns hur mycket som helst att utforska – det kan vara människor från alla delar av samhället och med olika bakgrund men med kreativ potential. Branschen gör framsteg, men omställningen går för långsamt. Dags att ”walk the talk” och lägga snacket åt sidan, kan jag tycka.
Även Roshanak Fatahian, Client Director på DDB pratar om vikten för byråerna att hitta nya talanger utanför de vanliga reklamskolorna. Vi på WorkStudio är oerhört glada att Roshanak öppnade dörren till ett tiotal elever från Järvaskolan under deras praktikperiod. Läs mer om hur vi på WorkStudio samarbetar med Järvaskolan här.